Změna pojišťovny může přinést lepší podmínky, nižší pojistné nebo širší pojistné plnění. Pokud jste nespokojeni se službami své pojišťovny, například kvůli pomalému vyřízení pojistných událostí, nebo jste objevili lepší nabídku jinde, může být vhodný čas pojišťovnu změnit. Pojďme se podívat na to, kdy můžete své pojištění zrušit, co výpověď obnáší a jak jednoduše vyměnit stávající pojišťovnu za novou a lepší.
Jak probíhá změna pojišťovny
Změna pojišťovny začíná výběrem nové nabídky, která lépe odpovídá vašim potřebám a finančním možnostem. Jakmile si vyberete novou pojišťovnu, je třeba vypovědět stávající pojistnou smlouvu. Většina pojišťoven umožňuje změnu pojišťovny prostřednictvím standardizovaného formuláře nebo písemné výpovědi. Je důležité, aby výpověď byla doručena do pojišťovny nejméně šest týdnů před výročím vaší smlouvy.
Chcete pojištění, které vám bude skutečně vyhovovat? Na Sjednej.cz vám pomůžeme najít to pravé. Naši zkušení specialisté pro vás najdou pojištění šité na míru. Porovnáme výhody a nevýhody různých nabídek a doporučíme vám to nejlepší řešení pro vás a vaši rodinu. Neváhejte se na nás obrátit, rádi vám poradíme.
Kdy můžu změnit pojišťovnu
Existuje několik situací, kdy můžete změnit svou pojišťovnu. Ať už jste nespokojeni s aktuálními podmínkami, nebo jste našli lepší nabídku, je důležité vědět, kdy a jak lze změnu provést.
Změna pojišťovny může proběhnout například k výročí smlouvy, po úpravě podmínek ze strany pojišťovny, pokud nesouhlasíte s postupem při likvidaci pojistné události, anebo z jakéhokoliv jiného důvodu. V každém případě je důležité znát postup a dodržet potřebné lhůty, aby byla změna úspěšná.
Za jakých okolností lze vypovědět pojistnou smlouvu
Výročí pojistné smlouvy
Nejběžnější způsob, jak změnit pojišťovnu, je k datu výročí vaší pojistné smlouvy. Výpověď musíte zaslat minimálně 6 týdnů před tímto dnem.
Změna podmínek pojištění ze strany pojišťovny
Jestliže pojišťovna změní podmínky vaší smlouvy, musí vás o tom informovat minimálně 2 měsíce předem. Pokud s touto změnou nesouhlasíte, máte možnost vyjádřit svůj nesouhlas do jednoho měsíce, a to buď písemně, nebo prostřednictvím datové schránky. A jestliže to uděláte, pojištění automaticky skončí po uplynutí již zaplaceného období.
Odstoupení do 14 dnů od uzavření smlouvy
Pokud nejste spokojeni s uzavřenou smlouvou, přehodnotíte pro a proti, máte právo na její zrušení, a to do 14 dnů od sjednání a uzavření pojistky.
Změna vlastníka pojištěného předmětu
Když změníte vlastníka pojištěné věci (např. bytu, domu nebo auta), je třeba dát pojišťovně výpověď. Pojištění se automaticky nezruší; musíte výpověď poslat písemně nebo elektronicky. Pojišťovna vám bude účtovat pojistné až do dne doručení výpovědi. Stejně tak je třeba dát pojišťovně vědět při odcizení nebo zániku pojištěného předmětu.
Neplacení pojistného
Pokud neplatíte pojistné, pojištění může skončit uplynutím lhůty uvedené v upomínce. Pojišťovna vás upozorní, že pojištění zanikne, pokud nezaplatíte ani v dodatečné lhůtě (nejméně jednoho měsíce). Po uplynutí této lhůty pojištění zaniká. V případě ukončení pojištění tímto způsoben je ale třeba počítat s tím, že si za to pojišťovna účtuje vysoké poplatky, a proto tento postup nedoporučujeme.
Ukončení ke splátce
Některé pojišťovny umožňují ukončit pojištění i ke splátce v případě, že frekvence placení pojistného je např. půlroční.
Jaké jsou výpovědní lhůty?
Výpovědní lhůty u pojištění se liší podle typu pojištění a podmínek stanovených v pojistné smlouvě. Obvykle je potřeba podat výpověď nejméně šest týdnů před výročním dnem pojistné smlouvy, což je den, kdy začalo pojištění platit. Pokud výpověď není podána včas, smlouva se automaticky prodlouží na další pojistné období.
Další možnosti výpovědi zahrnují například změnu podmínek pojištění ze strany pojišťovny, kdy lze smlouvu vypovědět do jednoho měsíce od oznámení změny, nebo při nesouhlasu s likvidací pojistné události do tří měsíců od jejího nahlášení. Podrobnosti a konkrétní podmínky jsou vždy uvedeny ve vaší pojistné smlouvě.
Výpovědní lhůty pojistné smlouvy
6 týdnů před výročím smlouvy
Standardní lhůta pro výpověď je šest týdnů před výročím.
1 měsíc po změně podmínek
Pokud pojišťovna změní podmínky, můžete smlouvu vypovědět do jednoho měsíce od přijetí nových podmínek.
Ihned
Je-li zjištěno závažné pochybení ze strany pojišťovny, může dojít k okamžitému ukončení pojistné smlouvy dohodou. Tento jev je ale zcela výjimečný a není dobré se na něj spoléhat.
Jak správně vypovědět smlouvu
Výpověď musí být písemná a doručena na fyzickou nebo elektronickou adresu pojišťovny. Je dobré uvést všechny důležité údaje, jako je číslo pojistné smlouvy a datum, ke kterému požadujete ukončení. Pojišťovny obvykle nabízejí formuláře ke stažení na svých webových stránkách, což celý proces usnadní. Nezapomeňte si uchovat kopii výpovědi a potvrzení o jejím odeslání.
4 kroky k úspěšné výpovědi smlouvy
1. Připravte si pojistnou smlouvu
Zjistěte číslo pojistné smlouvy, jméno, adresu a datum, ke kterému chcete smlouvu ukončit.
2. Použijte formulář pojišťovny
Na webových stránkách pojišťovny najdete formulář pro výpověď, který celý proces usnadní. Případně si pro něj zajděte na kteroukoliv pobočku vaší pojišťovny.
3. Pošlete výpověď pojišťovně
Není-li uvedeno jinak, výpověď pošlete doporučeně na adresu pojišťovny, případně využijte podání online. Jak na to zjistíte na stránkách vaší pojišťovny. Nezapomeňte si hlídat lhůty!
4. Uchovejte si kopii a potvrzení
Uschovejte kopii výpovědi a doklad či potvrzení o jejím odeslání.
Pro lepší podmínky se chodí na Sjednej.cz
Změna pojišťovny může být jednoduchý proces, pokud víte, kdy a jak na to. Pokud se rozhodnete pro změnu, pečlivě si vyberte novou nabídku a dodržte všechny potřebné formality, abyste zajistili plynulý přechod bez komplikací.
Abyste měli 100% jistotu a garanci férové smlouvy s pojišťovnou, využijte naše specialisty na Sjednej.cz. Rádi vám najdeme pojistku, která vám bude skutečně vyhovovat.